Zwolle trendsetter met ATLS op locatie

Jarenlang togen grote groepen cursisten uit alle windstreken van Nederland naar Tilburg voor de Advanced Trauma Life Support (ATLS-)cursus. Enkele jaren geleden besloot de regio Zwolle om de rollen om te draaien. Dit initiatief krijgt veel navolging, vertelt Monic Bleijenberg, algemeen directeur van het servicebureau van de Stichting Advanced Life Support Groep (ALSG) Nederland. ‘Inmiddels bieden wij een kwart van onze ATLS-herhalingscursussen in de regio aan.’

Het regionaal aanbieden van de ATLS-cursus heeft grote voordelen, schetst Bleijenberg. ‘Ten eerste scheelt het de cursisten veel reistijd. Dat onze medewerkers nu vaker en verder moeten reizen, is bijzaak. Wij kunnen beter enkele instructeurs op pad sturen dan twintig artsen naar Tilburg laten reizen.’

Monic Bleijenberg, algemeen directeur van het servicebureau van de Stichting Advanced Life Support Groep (ALSG) Nederland: ‘De samenwerking met Zwolle verloopt uitstekend.’

Wisselwerking
Deze regionale opzet bevordert bovendien de wisselwerking tussen de deelnemers. ‘Wanneer collega’s onderling trainen, neemt de interactie toe. Hetzelfde geldt voor het teambuildingselement.’
Een prettige groepsdynamiek betekent overigens niet dat ALSG de touwtjes laat vieren. ‘Om de objectiviteit te waarborgen, levert de regio maximaal vier eigen ATLS-instructeurs. De andere vier plus de course director zijn altijd externe professionals’, benadrukt de directeur.

Rolverdeling
Het Netwerk Acute Zorg regio Zwolle en ALSG hebben een duidelijke rolverdeling afgesproken. Het Netwerk verzamelt de aanmeldingen, stelt een cursusdatum vast en faciliteert de ATLS-cursus. ALSG verzorgt de inschrijving, verstrekt de e-learningmodule en manuals, neemt de examens af en regelt de accreditatie. ‘De samenwerking met Zwolle verloopt uitstekend.’

Evaluatie
Cursisten zijn zeer te spreken over de ATLS-herhalingscursus in Zwolle, zo blijkt uit de evaluatie. In de eerste plaats sluiten de doelen goed aan bij het verwachtingspatroon. Vooral de aandacht voor crew resource management (CRM) oogst waardering. Verder zijn er complimenten voor het enthousiasme en de professionaliteit van de instructeurs. Tot slot: alle deelnemers zouden deze ATLS-herhalingscursus op locatie aanbevelen bij collega’s. ‘Dat zijn mooie resultaten’, concludeert Bleijenberg.

ALSG en ATLS in een notendop

De Stichting ALSG (Advanced Life Support Groep) Nederland in Tilburg is een internationaal gecertificeerd opleidingscentrum dat cursorisch onderwijs verzorgt op het gebied van de acute geneeskunde en rampenhulpverlening. Een van de cursussen is Advanced Trauma Life Support (ATLS). Dit is de wereldwijde standaard voor de gestructureerde opvang van ongevalslachtoffers. De doelgroep van ATLS bestaat uit artsen die betrokken zijn bij de acute opvang van ongevalslachtoffers.

Terug naar overzichtPrint artikel
Verbeteren door verbinden
Dit is het jaaroverzicht 2017 van Netwerk Acute Zorg regio Zwolle.