ATLS: regionaal aanvliegen

Betere overlevingskansen en een lager invaliditeitsrisico van ongevalslachtoffers. Dat is kortweg de missie van Stichting Advanced Life Support Groep. Om de spoedeisende medische hulpverlening te optimaliseren, worden artsen in de acute opvang regelmatig bijgeschoold. Dit gebeurt via Advanced Trauma Life Support (ATLS), de wereldwijde standaard voor gestructureerde opvang van traumaslachtoffers. Het Netwerk Acute Zorg heeft ervoor gekozen om de ATLS herhalingscursus naar deze regio te halen.

Patty Bökkerink, anesthesioloog in Isala en instructeur van de ATLS herhalingscursus

De ATLS regionaal aanbieden heeft verschillende voordelen, stelt Patty Bökkerink, anesthesioloog in Isala en ATLS-instructeur.’ Omdat de cursisten en instructeurs uit dezelfde regio komen, zijn er veel bekende gezichten. Dat zorgt voor een amicale sfeer en een prettige groepsdynamiek.’ Toch neemt Bökkerink haar rol als instructeur altijd serieus. ‘Tijdens de cursus zeg ik waar het op staat, zonder aanzien des persoons.’

‘De scenariotrainingen
zijn zeer realistisch’

Gesloopt
Een tweede voordeel van een regionale setting is de factor tijd. ‘Als we de herhalingscursus niet in Zwolle zouden aanbieden, zijn we op Tilburg aangewezen. Door de extra reistijd is de cursus veel moeilijker in te plannen naast mijn gewone werk. Bovendien ben je na een avond voorbereiding, een lange cursusdag en twee uur file helemaal gesloopt. Dat geldt niet alleen voor de instructeurs, maar ook voor de cursisten.’

Praktisch
De grote meerwaarde van de ATLS-herhalingcursus schuilt in de praktische opzet. De theoretische achtergrond wordt door de cursisten vooraf bestudeerd. Daardoor is er gedurende de cursusdag veel tijd voor scenariotrainingen. ‘De scenario’s zijn erg realistisch met veel aandacht voor communicatie en samenwerking binnen het team.’
Volgens Bökkerink is het leeuwendeel van de cursisten ‘dolenthousiast’ over de refresher course. ‘De combinatie van inhoudelijke verdieping, het uitwisselen van ervaringen en het bediscussiëren van nieuwe inzichten wordt zeer gewaardeerd. Na afloop krijgen we daar altijd complimenten over.’

Terug naar overzichtPrint artikel
Verbeteren door verbinden
Dit is het jaaroverzicht 2017 van Netwerk Acute Zorg regio Zwolle.